Святкова благодійність в інтернатних закладах
З яким запахом і смаком у Вас асоціюються зимові свята? Можливо, це мандарини, пампухи з маком, імбирне печиво або ж бабусині рогалики з трояндовим варенням?
Розпочнемо з історії дівчинки, яка опинилась на Різдво у лікарні. Медики знали, що вона з дуже складної сім’ї, в якій всі дорослі зловживають алкоголем. Провідувати малу прийшов старший брат і разом з ним прийшов стійкий запах перегару. Дівчинка притулилась до нього і сказала: «Від тебе так смачно пахне мамою…»
А чи знаєте ви, що діти з інституційних закладів часто згадують саме про запахи дезінфікуючих засобів, бо найчастіше у передсвятковий період вони відмивають і вичищають приміщення перед приїздом гостей, а їх на свята буває багато. А далі безліч виступів і концертів, щоб «заслужити» у благодійників привезені солодощі і подарунки.
То ж давайте ще раз поговоримо про святкову благодійність. Діти в інституційних закладах не мають власних речей. Ви ніколи не можете бути впевнені в тому, де опиняться ваші подарунки. І цінувати подаровані речі від незнайомців вони не дуже вміють. Непоодинокі випадки, коли дорогі подарунки вимінювали на сигарети. А от солодощами вони об’їдаються щороку, однак це точно не про користь для дітей.
Отож, готуючись до привітань та відвідин дітей у святковий час варто врахувати такі моменти:
-
Більшість дітей з інституційних закладів мають комплексну травму розвитку (через те, що зазнали втрати, потерпали від різного роду насилля). Такі діти знаходяться постійно у стані стресу. Вони намагаються все контролювати, вони не люблять жодних сюрпризів і ,особливо, несподіваних доторків. З ними краще включати «інформаційне радіо», коли Ви проговорюєте більшість речей, які робите чи навіть плануєте робити.
-
В них усіх є проблеми з кордонами, з поняттям моє та чуже. Вони можуть без дозволу брати ваші речі, постійно обіймати вас і ваших гостей, втручатись в розмову чи навпаки не допускати і не витримувати уваги до себе.
-
Якщо Ви запросили дитину у гості, краще не планувати велику кількість гостей чи візитів. І по можливості попередньо «познайомити» дитину з усіма: розглядаючи фотографії і розповідаючи сімейні історії.
-
Часто діти можуть «красти» їжу і ховати буквально під подушки. Так, багато з них не мають впевненості, що їжа буде і завтра, коли вони прокинуться. Найпростіший варіант – це не переконувати, не забороняти, а поставити корисний перекус біля ліжка, щоб діти мали до нього доступ за потреби.
-
Якщо Ви з дитиною вже тривалий час і знаєте про її успіхи, не зловживайте бажанням похизуватись нею перед гостями. Запитайте дитину чи хоче вона поспілкуватися, розповісти віршик, якщо ні, то не варто її змушувати.
-
Подарунки. Дитину потрібно вчити мріяти, розрізняти власні потреби і бажання та навчати чекати. Якщо у вас є для цього достатньо часу, заведіть з дітьми «блокнот бажань». В ньому вони зможуть замальовувати, або записувати те, про що мріють. І ви зможете обговорювати ці бажання. Наскільки для дітей це важливо, для чого потрібно, наскільки це дорого і коли Ви зможете це придбати (за можливості). Якщо діти будуть повертатись в інституційний заклад, варто дізнатись чи мають вони можливість зберігати там ваші подарунки.
-
Вибір. Не дивуйтесь, якщо на всі Ваші запитання: «Що ти хочеш зараз з’їсти? Що ти любиш?» – Ви отримаєте одну відповідь – «Не знаю». В інституційних закладах діти їдять те, що дадуть і не мають можливості обирати. Пропонуючи їм щось спробувати давайте вибір і право відмовитись, пропонуйте відчути запах, посмакувати чимось трохи довше і усвідомлено зрозуміти чи подобається.
-
Діти можуть розповідати Вам про чудові свята вдома, про неймовірні подарунки від мами і веселі розваги з татом. Навіть якщо Ви знаєте, що такого точно не було у їх дитинстві, не варто «ловити дітей на брехні». Такі фантазування швидше за все мають захисний характер. Дитяча психіка намагається «переписати» спогади і життєву історію. Залиште їй таку можливість. Достатньо буде якщо ви просто послухаєте, або скажете: «Було б чудово, якби було так»
По можливості, залучайте дітей до приготувань. Нехай готуючи разом з Вами святковий стіл, вони дізнаються про історію Святої вечері. Нехай самі оберуть, де на ялинці найкраще пасуватиме велика новорічна іграшка. Нехай почують, як уся сім’я, одягнена у вишиванки, разом колядує і не з примусу, а з внутрішнього бажання. Можливо, саме тоді Ви створите разом з дітьми нову для них історію затишного, спокійного, радісного, смачного, сімейного Різдва.
Кожній дитині в ідеалі потрібна сім’я, або хоча б один безпечний дорослий поруч, а не мішок солодощів від великої кількості незнайомих людей, які зникають як тільки свята закінчуються.
Якщо ви справді хочете допомогти дітям – станьте для них наставником, приділяйте їм час протягом року, а на свята заберіть у родинне коло. Це і буде для них найкращим подарунком!
Автори: психолог фонду - Олеся Верман.