21 квітня 2021 р.
Розлад дефіциту уваги з гіперактивністю
Розлад дефіциту уваги з гіперактивністю

Про особливості комунікації та виховання

Сьогодні разом з психологом фонду Галиною Ях розповідаємо про розлад дефіциту уваги з гіперактивністю, з яким часто стикаються діти.

В межах синдрому РДУГ у дітей порушується здатність контролювати та регулювати свою поведінку, що виявляється моторною гіперактивністю, порушенням уваги та імпульсивністю. Цей розлад має широкий спектр можливих проявів, тобто у кожної дитини він може проявлятися по-різному. Справжньою причиною виникнення розладу є або генетичні фактори (у переважній частині випадків), або пренатальне ураження центральної нервової системи. Саме тому РДУГ є розладом розвитку і його прояви присутні з раннього дитинства, є особливістю їх темпераменту, а не є чимось тимчасово набутим.

Психолог фонду Галина Ях коментує: «Варто пам’ятати, що РДУГ – це хронічний розлад, тому модель допомоги дітям та їхнім родинам повинна базуватися на концепції тривалого супроводу, сприяння позитивному розвиткові дитини та запобігання виникнення вторинних проблем (таких, наприклад, як тривожні розлади, агресивна поведінка, занижена самооцінка тощо).

Часто ми можемо чути про таких дітей, що вони не виховані, ці зауваження можуть лунати і до батьків, бо це ж вони не вміють виховувати своїх дітей. І тут це все вже може впливати на самооцінку батьків. Тому важливо звільнитися від негативних ярликів, які чіпляють на дитину та інших негативних думок, які виникають у батьків: « Моя дитина так поводиться навмисне, бо не любить/ не поважає мене», « Моя дитина має злий характер і ніщо її не змінить», «З моєї дитини нічого доброго не виросте», «Моя дитина найгірша», «Ми погані батькиг», «Я винна/винен у тому, що моя дитина так поводиться».

Отож, першим на що має бути спрямована допомога таким дітям – це допомога батькам зрозуміти свою дитину та поведінку, яка обумовлена РДУГ. У своїй взаємодії з дитиною батьки можуть створити компенсаторне середовища, в якому бажану поведінку будуть підтримувати негайні винагороди, а проблемну сримуватимуть негайні негативні наслідки. Варто пам’ятати, що розробляти цю поведінкову програму дуже важливо разом з дитиною, адже вона має чітко розуміти наслідки тієї чи іншої поведінки. Таке саме поведінкове керування ми можемо розробляти і з вчителями. Взаємодія батьків, вчителів, близького оточення дитини є надзвичайно важливим.

Для кращої взаємодії з дітьми з РДУГ, важливо пам’ятати, що поведінка не дорівнює дитина. Потрібно розділяти ці поняття, адже поганою може бути певна поведінка, але не сама дитина

Важливим є також психологічна підтримка і самих батьків, адже інколи ті труднощі, з якими стикаються батьки з дітьми з РДУГ є дуже виснажливими і самим батькам потрібне розуміння і підтримка у їх взаємодії з дітьми.

У наступних статтях ми повернемося до теми розладу дефіциту уваги з гіперактивністю, адже важливо дбати про психічне здоров`я дітей.

Гаряча лінія фонду:
0 800 300 484